Rapporterna är uppdaterade 1996-08-20 klockan 05.00
Linköpings svampklubbs vårprogram 1996.
Om inget särskilt angivits är det Magnus Källberg som skrivit kommentarerna nedan till aktiviteterna.

Tisdag
13 feb

MEDLEMSKVÄLL

Birgitta Rasmusson, chef för ICA-provkök berättade om trender inom matkulturen. Svamp har ju omvärderats på senare år och kommit att betraktas mer och mer som en grönsak. Idag kan man ju servera t.ex. en champinjonsallad som ett komplement till den andra maten. I vår jäktade tid är det mycket "one-hand-food" som gäller. Där kan svampen komma in. Svamp visade sig också ha en hög poäng när det gällde attityden till råvaran, med undantag för män i 50-årsåldern. Det sker hela tiden förändringar i attityden till mat. Birgitta refererade till en undersökning av personer upp till 45 års ålder där det visade sig att de 1000 tillfrågade personerna värderade gott och nyttigt lika högt. Men det skulle vara få ingredienser och det skulle gå fort att laga till. Den som står för matlagningen, en förvärvsarbetande kvinna oftast, har 12-17 minuter på sig att handla och lika lång tid att laga maten.

Efteråt bjöd svampklubben de cirka 20 närvarande medlemmarna på Anna-Lenas goda mat, såsom laxpaté, Jansson, köttpaté osv., osv.

Fredag
15 mars

ÅRSMÖTE med föredrag om SVAMPFÄRGNING, EN FANTASTISK UPPLEVELSE

Klubbens årsmöte var relativt välbesökt och avlöpte utan komplikationer. Samtliga funktionärer omvaldes. Ekonomin är god och budgetförslaget med ett underskott på 6000 kronor godkändes. Under punkten övriga frågor redogjorde Magnus Källberg för svampklubbens informationssidor på Internet.
Efter en kort paus berättade en entusiastisk Hjördis Lundmark till diabilder om det 7:e internationella svampfärgarsymposiet, som avhölls i höstas i Härnösand. Det hade varit 150 deltagare som medfört många vackra svampfärgade skapelser. En bild på Olle Persson iförd en kantarellhatt var bara en av många trevliga bilder. Hjördis hade också ordnat med en utställning, som kunde beskådas i samband med kvällens avslutning: en svampbuffé med flera smakliga rätter.

Lördag
16 mars

SVAMPFÄRGNINGSDAG

Här kommer en rapport från svampfärgarlördagen på Ljungstedtska skolan skriven av Helen Persfalk.

Klockan 9 på morgonen samlades en skara om ca 15 personer med grytor i händerna. Efter en kort genomgång av vår excellenta lärare Hjördis Lundmark från Sundsvall startade färgningen.
Vilken svamp skulle vi ta, den egna medtagna eller hade Hjördis någon ny spännande sort? Vi hade fem spisar igång. Efter en kort stund spred sig en omisskännlig stark doft av svamp. Medan svampen kokade tog vi en kaffepaus. Snart började vi lägga i garnerna och de skulle ligga ca 1 timme i 80 - 90 grader innan vi kunde beskåda resultatet. Mera garn i färgbadet, det ena hg efter det andra. Vi hade knappt tid till lunch, den var förberedd, bara att värma, vilket var tur. Åter till färgargrytorna och så småningom var det ingen färg kvar i baden och färgardagen var till ända. Vi gick runt och tittade på varandras resultat. Efter en kopp kaffe på stående fot tog vi farväl av Hjördis som skulle med tåget hem till Sundsvall och en otroligt innehållsrik dag var till ända.

Vi använde bl.a. rödskivig kanelspindelskivling, fjällig taggsvamp, blandade spindelskivlingar, sammetsfotad pluggskivling med flera sorter.

24 mars

Utflykt till TRÄDGÅRDSMÄSSAN i Sollentuna

Så har det årliga besöket till trädgårdsmässan i Sollentuna gått av stapeln. Ett sextiotal morgonpigga entusiaster samlades vid Gamla Linköpings parkeringsplats en tidig söndagsmorgon för bussresa mot Sollentuna. Sedvanligt stopp vid Sille Krog för intag av medhavd matsäck. Anländer till mässhallarna omkring klockan 11. Där sprids alla ut och får själva leta upp det mest intressanta för var och en. Ett stort utbud av olika prylar bjöds ut. Alla kunde säkert hitta det, som de kommit för att köpa med hem. Som beskärningssågar från Japan som sågar åt "fel håll" eller trestegssekatören. Den stora säcken att samla löv i. Marktäckande rosor fanns i olika färger. Smarta bevattningssystem så att även en inbiten entusiast törs lämna sin trädgård för flera timmar på sommaren. Så hemresa klockan 17.00. Ett stort tack till vår chaufför och arrangörerna av denna söndagsutflykt. Berättelsen skriven av Rune Winqvist.

Onsdag
10 april

KREMLEKVÄLL

Vi var ett 25-tal medlemmar som kom för att lära oss mera om kremlor. Bredvid mig hade jag ett par flickor som besökte oss för första gången. De, liksom många andra av oss, antecknade flitigt och insöp begärligt all den visdom som Marie Jadner och Magnus Källberg delade med sig av. Det var många tips om dofter och smaker (mandel, blyertspenna, klor, besk, skarp, mm), missfärgningar, nyanser och mycket mera. Vi fick också lära oss ett, som jag tror för de flesta, nytt ord: Anastomoser. Det är de förbindelser som finns mellan skivorna i bl. a. mandelkremlor.

Det var ett pedagogiskt fint framförande som illustrerades med vackra färgbilder. Dessutom fick vi alla en av Dan Olofsson och Magnus Källberg bearbetad och översatt nyckel från Mosers kryptogamflora samt en förenklad nyckel som Magnus tillverkade till en av våra tidigare kurser i svampkunskap.

Vid kaffepausen hörde jag: "Vilken tur att vi gick med i Svampklubben. Vad vi har lärt oss!". Nedtecknare av dessa rader, Sven Lönning, instämmer.

Lör-Sön
27- 28 april

VÅRRESAN

Här kommer en reseberättelse skriven av vår ordförande, Stellan Pettersson.

Samling skedde vid Gamla Linköpings parkeringsplats varifrån färden startade redan klockan 6.30 med över hundratalet deltagare. Med strålande solsken gick sedan färden via Vikingstad - Mantorp till Vätterleden där de sista deltagarna steg på. Redan här såg vi hur dimmolnen hopade sig på andra sidan Vättern, men vi besparades regn. I Mullsjö gjorde vi ett kortare uppehåll för kaffepaus och bensträckning varefter färden fortsatte via Falköping - Vänersborg till Uddevalla.

Väl framme skedde samling i hörsalen på Bohusläns Museum där ett bildspel visade bohuslänsk natur och kultur och en kortare presentation av museet skedde varefter det var fritt fram för enskild rundvandring och beskådande av samlingarna. Samling skedde sedan i matsalen där Barbro Östlund före lunchen berättade om bohuslänska traditioner, kultur och mattraditioner. Efter lunchen gjordes besök ute vid de berömda skaljordsbankarna som numera är naturreservat. Under guidad ledning företogs även en rundvandring genom den äldre bebyggelsen i Uddevalla och det hela avslutades med kaffe innan färden fortsatte mot Fiskebäckskil.

En bussrundtur med guiden Ingemar Gunnarsson förde oss genom fiskelägena Fiskebäckskil och Grundsund m.fl. Ett besök i Skaftö kyrka ingick även i turen. Efter rundturen gick färden till Kristinebergs Marinbiologiska station där vi fick lyssna på en föreläsning om Gullmarsfjordens fisk- och djurliv. Klockan började närma sig halv sju på lördagskvällen och nu smakade middagen, som serverades på Kristinebergs restaurangmatsal, mycket bra. Dagens etapp avslutades med en kortare bussresa till Lysekil där vi bokade in på Hotel Lysekil för natten.

Söndagen började med frukost på hotellet varefter vidtog en tur med ett guidetåg genom staden under ledning av en mycket kunnig guide. Sedan båda grupperna vädrat ut nattluften under rundturen skedde samling i Havets Hus med dess berömda havsakvarium. Återsamling skedde sedan vid hotellet där förmiddagskaffe serverades innan färden gick vidare till Nordens Ark. Efter en kortare information om Nordens Ark, dess tillblivelse och ändamål, var det fritt fram för enskild rundvandring genom parken för att studera alla djuren och fåglarna. Sedan man travat runt bland bergen smakade den framdukade lunchen mycket bra.

Mätta och belåtna gick vi ombord på bussarna, som förde oss vidare mot Kungshamn. Bland de äldre invånarna heter samhället fortfarande Gravarne för de gillar inte det nya namnet. Vad vore Västkusten utan sin fiskeindustri och efter industribesöken på ABBA och Festab AB fick vi se hur man tar hand om fisken sedan den landats. Visningen skedde per bildband med kommentarer från utmärkta guider.

Efter industribesöken vidtog dels en rundtur med buss genom Kungshamn och Smögen, dels en kortare båttur med fiskebåten Wadsö ut bland de närmaste öarna.

Detta var den sista punkten i det digra programmet och nu återstod endast hemresan som följde samma väg som vi kommit och vi landade lyckligt i Linköping omkring klockan halv ett (1) på natten mot måndagen.

Vi som deltog i resan får framföra vårt tack till Anna-Lena som organiserat det hela, hennes medhjälpare som såg till att utspisningen fungerade samt till våra båda bussförare som lotsade oss runt utan missöden.

Ett Varmt tack.
Stellan

5 maj

MURKELUTFLYKT

Utflykten samlade sju tappra deltagare, som trotsade det litet kalla och regniga vädret. Eric och Vuokko Svensson ledde oss till välkända marker i trakten av Slätmon, söder om Rimforsa. Tumregeln, som säger att det är murkeltid när björkarnas löv är som musöron i storlek visade sig slå alldeles fel denna gång. Vuokko hittade den enda murklan, stor som en tumnagel ungefär, så det blev i alla fall en murkelutflykt. De enda svampar, som det var gott om, var grankotteskivlingar. Vi tror att det kan vara mer lönt att ge sig ut om cirka 14 dagar. Vi får väl skylla på den kalla våren denna gång och på att tjälen varit osedvanligt hård.

12 maj

Resa med SMAK och KULTUR

Vi var drygt 80 personer, som i två bussar begav oss i väg mot Grythyttan rätt tidigt på söndagsmorgonen. Efter cirka 3 timmar var vi framme vid Måltidens Hus där Carl Jan Granqvist hälsade oss välkomna och talade initierat och underhållande runt temat måltiden, kantinmåltider, ceremoniella måltider och restaurangmåltider. Sedan ledde Bengt Knutsson en mycket inspirerande vinprovning med tre rätt olika viner från olika länder och med olika druvor. Vi provade en Beaujolais, en Valpolicella (av "ripasso-typ") och en Cabernet Sauvignon från USA. För mig blev det litet klarare med skillnaden mellan ljusa bär (hallon, röda vinbär) och mörka (svarta vinbär). Sedan intog vi en mycket god och litet ovanlig "fisk- och räklasagne". Därefter blev det avfärd till Loka Brunn och Bredsjö Gård. I Loka berättade Sven-Erik Nord på ett mycket underhållande sätt om anläggningens äldre och nyare historia; man har gjort mycket stora investeringar på senare år och anställt ett 80-tal personer. Det finns olika typer av behandlingar att få i badhuset och Sven-Erik ville särskilt framhålla tvålmassagen, som utfördes av två personer. På Bredsjö Gård fick vi tillfälle att smaka och handla av den goda, mycket exklusiva grönmögelosten, som man här framställer på fårmjölk. Lars Göran Staffare visade runt och berättade ingående om fårhållning, mjölkning, ostframställning och lagring. Det är mycket som skall till för att få fram en färdig, säljbar produkt, som man dessutom skall få rimligt betalt för. Det var då inget latmansgöra att framställa svensk "roquefort". Ett stort tack till våra chaufförer och arrangörerna av denna mycket trevliga och välorganiserade söndagsutflykt.

Onsdag
29 maj

VÅRSVAMPAR och TICKOR

Ombergsutflykten genomfördes med Magnus Källberg som ledare eftersom Weine Drotz fått förhinder. Sju vuxna och två barn var vi som åkte mot Omberg i ett regnigt väder. Tyvärr fortsatte regnandet, om än inte så hårt. Vi gick i bokskogen vid Stocklycke och hittade endast ett fåtal svampar, däribland svedjetrattskivling, raggskinn, borstticka, cinnobergömming och ett mycket vackert exemplar av toppmurkla. Vi kunde även beskåda bokens roliga fröplantor och storrams och andra växter.

This HTML document was created by GT_HTML 6.0c 96-01-19 16.16. Senast ändrad 2002-01-07 av Magnus Källberg.